Femini.ro

Află cum poţi slăbi cu faimoasa dietă Atkins!

Diete

Află cum poţi slăbi cu faimoasa dietă Atkins!

De-a lungul vremii acest regim cu un conţinut redus de carbohidrati, bogat în lipide şi proteine, a înregistrat oscilaţii în ceea ce priveşte popularitatea.

Istoricul dietei Atkins

Regimurile de slăbit cu un conţinut scăzut de carbohidraţi au fost adoptate încă din secolul al 19-lea, dar originile acestora pot fi indentificate la o dată anterioară.

Regimul Atkins a cunoscut popularitatea în anii 1960, atunci când persoane bolnave de obezitate internate în spital au primit tratament. Mai exact, medicii au încercat să îi ajute pe pacienţii lor bolnavi reducându-le carbohidraţii din meniu pentru a reuşi astfel să piardă din greutatea corporală. Tot prin această schimbare s-a dorit tratarea afecţiunilor aferente obezităţii.

La începutul anilor 1990 cartea Dr Atkins New Diet Revolution (Noua revoluţie iniţiată de doctorul Atkins în domeniul regimurilor alimentare) a înregistrat un success fulminant fiind subiectul multor dezbateri în mass-media. Cea mai recentă variantă a dietei doctorului Atkins promovează 5 reguli alimentare, şi anume un consum ridicat de proteine, de fibre, un aport însemnat de vitamine şi de minerale, excluderea grăsimilor  trans dar şi un consum scăzut de zahăr.

alimente 1

Accentul cade pe un consum ridicat de proteine dar sărac în carbohidraţi. Mesele sănătoase sunt combinate cu un program de sport. Înainte să se dezbată fundamentul ştiinţific al regimului, acesta a beneficiat de multă popularitate.

În prezent există chiar şi o corporaţie care poartă numele dietei şi ofera suplimente şi alimente. Au existat de-a lungul vremii mai multe regimuri sărace în carbohidraţi care au beneficiat de promovare.

Doctorul Robert C. Atkins s-a remarcat a fi cel mai înfocat susţinător al regimurilor sărace în carbohidraţi. Doctorul a publicat în anul 1972 cartea Dieta Atkins fără carbohidraţi. Varianta iniţială a dietei era una restrictivă în privinţa alimentelor, ulterior a fost modificată prin includerea pe lista meniului a fructelor şi legumelor. Dieta a fost atât aprobată, cât şi negată de public. S-a bucurat de popularitate dar şi de unele modificări survenite de-a lungul vremii. Rămâne şi astăzi o dietă controversată.

O altă dietă săracă în carbohidraţi este South Beach care include fructe, legume şi cereale integrale în cantităţi limitate, urmând faze de tranziţie. Pentru persoanele care suferă de obezitate sau care se necăjesc din pricina kilogramelor în plus, dietele sărace în carbohidraţi sunt o soluţie. În prezent dieta Atkins se traduce printr-un consum redus de carbohidraţi şi un aport ridicat de proteine care provin din carne, peşte şi alte surse. Datorită aportului ridicat de proteine şi de grăsimi, multe persoane s-au împăcat bine cu acest regim.

fructe

Care sunt principiile după care funcţionează dieta Atkins

Prima etapa a dietei se numeşte faza de inducţie şi durează două săptămâni timp în care se consumă cantităţi limitate de carbohidraţi. După faza de inducţie creşte numărul de carbohidraţi pentru a controla producţia de insulină. Consumul unei cantităţi reduse de carbohidraţi aduce după sine starea de foame, pentru că sistemul nervos, creierul şi sângele depind de glucoza care se obţine din descompunerea carbohidraţilor. Toate proteinele şi grăsimile rămase devin în organism corpi cetonici care sunt eliminaţi de rinichi. Poate exista riscul deshidratării din pricina faptului că aceşti corpi cetonici sunt eliminaţi cu ajutorul apei din ţesturile corpului.

Dieta Atkins îşi propune scăderea rapidă în greutate datorită pierderii de lipide şi a lichidelor din corp. Dar, ca să nu apară deshidratarea, se recomandă aportul adecvat de lichide.

sucuri

Un studiu efectuat asupra persoanelor care au adoptat această dietă a scos în evidenţă faptul că cele mai importante rezultate se obţin în faza de început. Dietele sărace în carbohidraţi trebuie adoptate numai pe termen scurt, nu lung, de aceea regimul care este urmat o perioadă lungă de vreme trebuie să beneficieze de supravegherea unui nutriţionist. Perioada optimă pentru urmarea unei diete sărace în carbohidraţi este de trei-patru săptămâni.

Argumente pro şi contra dietei Atkins

Corporaţia Atkins oferă doritorilor multe produse, din păcate nu sunt esenţiale pentru urmarea regimului. Dieta Atkins promovează o pierdere rapidă în greutate în faza de început. Din păcate lipesc informaţii cu privire la urmarea pe termen lung a dietei.

Există riscul ca dacă dieta este ţinută o perioadă lungă de vreme să apară deshidratarea. De asemenea, pe termen lung dieta poate avea consecinţe nefaste asupra oaselor din cauza pierderii de calciu. În plus, rinichii pot să fie stresaţi prin încărcarea cu corpi cetonici. Există riscul să crească nivelul de corpi cetonici în sânge ceea ce se traduce printr-un nivel ridicat de acid uric care poate creşte riscul pentru gută sau pietre la rinichi. Lipsa de fibre din meniu poate duce la probleme cu digestia.

Dieta oferă rezultate benefice asupra nivelului de grăsimi nocive din sânge, dar nu există dovezi care să arate că rezultatele sunt pe termen lung. Din păcate nu există o diversitate alimentară şi se pot recâstiga kilogramelor pierdute imediat ce dieta se termină. Pentru multe persoane apare sentimentul de frustare din cauza eliminării orezului, pâinii, cerealelor, pastelor, fructelor şi legumelor.

Cui i se adresează dieta

Adolescenţii, persoanele care suferă de rinichi, cu circulaţia sau au diverse alte afecţiuni, trebuie să întrebe mai întâi doctorul după care să urmeze dieta Atkins.

Modificări pe termen lung

Varianta recentă a dietei Atkins recomandă în programul zilnic 30 de minute de exerciţii fizice (aerobic şi ridicarea de greutăţi). Sportul este de mare ajutor mai ales când nu se mai pierd din kilogramele în plus.

Tu ai începe o astfel de dietă?

 

More in Diete

Redactorii femini.ro

Urmareste-ne pe Facebook

To Top